Šola za starše
Srečanja potekajo v obliki kratkih predavanj, delavnic in pogovorov. Trajajo približno dve uri in se odvijajo v popoldanskem času v prostorih vrtca – zbornica enote Mavrica, Režunova ulica 8, 8210 Trebnje ali preko aplikacije ZOOM.
K sodelovanju povabimo strokovnjake iz različnih ustanov, ki imajo veliko izkušenj pri svojem delu s predšolskimi otroki in družinami.
Vsa srečanja potekajo v in trajajo okvirno 2 uri.
Udeležba je brezplačna.
Šol. l. 2024-25/ 1. predavanje: VPLIV PARTNERSKEGA ODNOSA NA ČUSTVENI RAZVOJ OTROK
Predavateljica: univ. dipl. soc. del. in družinska terapevtka Lili Kodelja
Datum izvedbe: 25. 9. 2024 s pričetkom ob 17.00
Opis predavanja:
Za partnerski odnos je normalno, da doživlja vzpone in padce in je tisti prvi, najpomembnejši temelj, iz katerega se napaja starševstvo. Več, ko je povezanosti med partnerjema/staršema, bolj bodo čustveno izpopolnjeni njuni otroci in prijetnejše bo vzdušje v družini. Nefunkcionalni odnos med partnerjema otroku povzroča stisko in ta se vselej odrazi preko različnih oblik vedenja, ki je vselej posledica, da otrok še ne zmore ubesediti svojih občutkov.
Na predavanju bo predavateljica spregovorili o tem, kaj v odnosu opazijo/vidijo otroci, kako konflikt med staršema vpliva na otroka in na vzdušje v družini. Predstavila bo, kakšno vlogo prevzamejo otroci glede na konfliktnost partnerskega odnosa in preko tega bodo slušatelji prepoznali kakšne vzorce smo starši izoblikovali v svoji primarni družini.
Skozi izkustveno delavnico boste slušatelji dobili vpogled, kakšen vpliv ima povezanost med staršema na čustveno počutje otroka.
Šol. l. 2024-25/ 2. predavanje: VPLIV PREZDOGNJE IN PRETIRANE RABE ZASLONOV NA RAZVOJ OTROK
Predavatelj: psihoterapevt in strokovnjak za kemične odvisnosti Miha Kramli.
Datum izvedbe: 16. 10. 2024 s pričetkom ob 17.00.
Opis predavanja:
Predavatelj bo na predavanju spregovoril o tem, kakšno grožnjo predstavlja prezgodnja in pretirana izpostavljenost zaslonom in nekontrolirana raba tehnologije normalnemu in vsestranskemu razvoju otroka. Izvedeli boste, kako se pot v zasvojenosti od digitalnih tehnologij prične že v zibelki.
Predavatelj pravi:» Še nobena civilizacija ni posegla v zibelko. Naša je. Več kot polovica ljudi prosti čas preživi v virtualnem svetu. Gre za civilizacijski problem. Ko v svojem življenju otroci, mladostniki, odrasli začutijo določene primanjkljaje, pomanjkljivosti, poiščejo v virtualnem svetu ravno to, kar jim v realnem manjka, poiščejo vlogo v internetnih vsebinah in jo igrajo. Veliko ljudi je danes prepričanih, da je virtualno bolj realno kot realnost.«
Skozi predavanja, boste slušatelji dobili konkretna priporočila, kako vzgojno delovati, da boste svojemu otroku omogočili zdrav vsestranski razvoj ter preprečili, da bi pretirana uporaba digitalne tehnologije vplivala na njegovo psihološko stabilnost in učno uspešnost.
Šol. l. 2024-25/ 3. predavanje: VLOGA VZGOJE V SODOBNEM ČASU
Predavatelj: družinski in partnerski terapevt Izidor Gašperlin.
Datum izvedbe: 7. 11. 2024 s pričetkom ob 17.00.
Opis predavanja:
Otroci v sodobnem svetu ne potrebujejo nič kaj dosti drugega, kot so potrebovali otroci včasih. Tudi mi starši, ko smo bili še otroci, smo potrebovali zelo podobno. Spremenil pa se je svet okoli nas in spreminja se vedno hitreje. Čeprav se temeljne potrebe otrok zaradi tega ne spreminjajo, so se zelo spremenile okoliščine, v katerih jim starši poskušamo te potrebe zadovoljiti. Predvsem pa so posledice neustrezne vzgoje bistveno prej in bolj vidne. S tem pa tudi težave otrok: v svoji družini, šoli, vrtcu, med vrstniki,… Otrokom, čeprav imajo na videz vse in še več, se dela krivica, ker vse prevečkrat ostajajo lačni tistega, kar v resnici potrebujejo.
Glavne teme, katerih se bo predavatelj skozi predavanje dotaknil so:
- katere so temeljne otrokove potrebe;
- zakaj se ne spomnimo svojih otroških želja in potreb;
- kdaj, zakaj in kako otrok “neha biti otrok”;
- čemu se v vzgoji in svojem odnosu do otrok moramo izogibati;
- kaj storiti z jezo, svojo in otrokovo;
- značilnosti treh osnovnih stopenj otrokovega razvoja in z njimi povezane naloge staršev;
- avtoritarni in permisivni tip vzgoje: značilnosti in tipične posledice;
- kje in zakaj se staršem običajno zatakne in kako se s tem spopasti;
- ključne vloge očeta in matere;
- ali v odnosih tudi ko gre za vzgojo otrok, obstaja »prav« in »narobe«.
To so samo nekatere od glavnih tem, skozi katere boste slušatelji poskušali bolje razumeti sebe in preko tega tudi svoje otroke.
Šol. l. 2024-25/ 4. predavanje: V ODNOSIH OBLIKUJEMO OTROKOVE MOŽGANE
Predavateljica: univ. dipl. psihologinja in družinska terapevtka Andreja Poljanec.
Datum izvedbe: januar 2025, s pričetkom ob 17.00.
Opis predavanja:
Možgani so središče razvoja osebnosti, so središče spomina, doživetij, sočutja in kognicije. Odnosi med starši in otroki so najpomembnejši prostor njihovega polnega razvoja. Razumevanje narave razvoja možganov ter narave razvoja odnosov staršem pomaga pri premagovanju strahov in stisk, s katerimi se v starševstvu srečujejo. Starše je pogosto strah, da bi se otrok nanje navezal preveč, da bo potem od njih preveč odvisen, da ne bo razvil lastne samostojnosti. Vendar je navezanost organskega razvoja, potreba po navezanosti je v nas vrojena. Varna navezanost je podlaga za zdrav in poln otrokov razvoj. Otrok svojih čustev in občutkov še ne razume. Zato ob sebi potrebuje odrasle, ki ga lahko pomirijo, ki se nanj primerno odzivajo, tako bo razvijal zdravo samopodobo ter bo sebe in drugih vesel. Razvoj iniciative, ki jo starši pogosto doživljamo kot neupravičeno trmo, je pri otroku pomemben del razvoja njegove osebnosti. Starše pa nas prav to obdobje pogosto spravlja v stisko in nemoč. Sočutno in potrpežljivo postavljanje meja je optimalno za zdrav otrokov razvoj. V odnosih, kjer je prisoten čustveni stik in se razvija empatija, je življenje fizično in psihično bolj zadovoljujoče in zdravo.
Skozi predavanja, boste slušatelji dobili vpogled, kako se v odnosih oblikujejo otrokovi možgani.
Šol. l. 2020-21/ 1. predavanje: KAKO POSTAVITI MEJO, DA ME OTROK VZAME RESNO?
Predavateljica mag. Darja Barborič Vesel
Občutek varnosti je temelj zdravega psihičnega razvoja in je tesno povezan s kakovostjo odnosov na eni strani – z varno čustveno navezanostjo ter strukturo na drugi strani – s predvidljivimi in jasnimi zahtevami in omejitvami.
Naklonjenost staršev, ljubezen, sprejemanje otroka, takega, kot je, so kvalitete odnosa, ki otroku sporočajo, da je on, kot človek, brezpogojno ljubljen. Družina, ki otroka neguje, ga pestuje, se zanj zanima, ga sliši in upošteva, zagotavlja otroku pogoje, v katerih lahko razvije temeljno zaupanje v svet in ljudi okrog sebe, saj je njegova integriteta spoštovana. Za starše je pomembno, da naklonjenosti ne zamenjajo s popustljivostjo, ljubezni ne s prijaznostjo in vljudnostjo, in sprejemanja otroka, takšnega kot je, ne s sprejemljivostjo vsega, kar otrok naredi, reče, želi. To vodi v nesamostojnega in čustveno občutljivega otroka, ki ni pripravljen na soočanje z vsakodnevnimi izzivi, frustracijami, nelagodji, in ga potemtakem dela ranljivega in nezmožnega polno odgovornega življenja v odraslosti.
Zato, da otrok odraste v samostojnega odraslega z neokrnjeno integriteto, je enako pomembno, da je zadovoljena potreba po ljubezni, kot tudi potreba po strukturi, jasnih mejah, zahtevah ter ustreznih pričakovanjih. Le te lahko postavijo odrasli, ki se zmorejo sklicevati na avtoriteto lastnih vrednot in prepričanj in se ne zatekajo k zunanjim avtoritetam. Za starše je ključno vedenje, kako v avtentični maniri in z osebno govorico nagovoriti otroka v procesu postavljanja zahtev in omejitev. Obenem pa ohranjati zavedanje, da bo postavljanje strukture, zahtev in meja vodilo v zdrav razvoj samostojnega otroka in kasneje odraslega samo v primeru, da je upoštevana integriteta otroka.
Šol. l. 2020-21/ 2. predavanje: OTROCI IN AGRESIVNOST
Predavateljica: Ursula Obreza
Agresivnost je socialni odziv, ki se poraja v možganih. Otroci z agresivnim vedenjem izražajo svojo eksistencialno realnost. Otrok je vselej agresiven zaradi nečesa, kar se dogaja – ali se ne dogaja – v odnosih, ki jih ima s pomembnimi bližnjimi. Je sistemska reakcija, ne »genetska«. Naša zmožnost »razšifrirati« posameznikovo agresivno vedenje – ne glede na to, za koliko starega človeka gre – pa je sorazmerna z našo zmožnostjo videti onkraj zgolj moralne perspektive in z mero našega samozavedanja.
V zadnjih letih smo agresivnosti pri nekaterih otrocih dali nalepko »problematična«. Nagnjeni smo celo k temu, da imamo izražanje vsakega od intenzivnejših čustev (razen sreče) za nezaželeno tako doma kot v vzgojno-izobraževalnih ustanovah. Prav ta zamisel starše sili proč od njihove človeške identitete. Pod pezo te premise počasi postajajo vse bolj igralci v svoji vlogi – in vse manj avtentična človeška bitja.
Agresivnost ni enako nasilje. Ta zmotna predpostavka, ta nesporazum, nam preprečuje uzreti njen eksistencialni vir. Iz tega razloga se nanjo odzivamo s strahom, obsodbo ali zanikanjem, namesto z radovednostjo, zanimanjem, priznanjem in empatijo. Agresivnost je nujna in življenjsko pomembna sila, brez katere ne bi bilo življenja. Res pa je, da potrebujemo ljudje 10-15 let, da – če so pogoji optimalni! – ustrezno integriramo agresivna čustva in se naučimo destruktivno agresivnost transformirati v konstruktivno. Otroci so izkustvena bitja – učijo se skozi izkušnjo, ne skozi pridiganje, moraliziranje, očitanje ali kritiziranje. Zato je najbolj pomembno, da lahko bivajo z odraslimi, ki so dovolj pogumni, da si upajo biti čustveno živi, iskreni in pristni. Tudi v svoji agresivnosti.
Šol. l. 2021-22 / 1. predavanje: DISCIPLINIRANJE, KAZNOVANJE IN SAMOSPOŠTOVANJE
Predavateljica: Ursula Obreza
Pedagoška teorija in praksa nam dokazujeta, da ne z avtoritarno, ne s permisivno vzgojo nismo vzgojno uspešni. Otroci potrebujejo določeno mero frustracij in zahtev, odrasli pa jim moramo biti zgled, kako te frustracije prenesti. Avtokratični stil vodenja, kjer moč starša izhaja iz vloge, vodi v pretirano poslušnost in nesamostojnost otrok. Anarhični stil vodenja pa na drugi strani pomeni preveliko odgovornost za otroka. Skupno življenje je eksperiment, otroci pa potrebujejo dovolj dobre starše. Zgled je edina vzgojna metoda, ki zares deluje, žal pa vse preveč upov polagamo v nagrade in kazni. Pomemben je odnos, skozi njega lahko vplivamo na otroka. Starši in odrasli moramo težiti k vzpostavljanju osebne avtoritete, ki ne temelji na moči, ampak na tem, kdo smo. V pomoč pa nam je lahko osebna govorica. Odgovornost za kakovost razmerja je vedno na strani staršev oziroma odraslih. Je pa v odnosih stalno prisoten konflikt med integriteto in sodelovanjem. Otroci potrebujejo naše vodstvo, temeljna vrednota pri tem je enakovrednost. Potrebujejo tudi meje. Poleg postavljanja meja otrokom, je temeljnega pomena postavljanje osebnih meja, ravno tako pa upoštevanje meja otrok, ki jih v vzgoji pogosto prestopamo. Otrokom moramo znati reči tudi »Ne«. Potrebna sta hkratna prijaznost in odločnost, postavljanje meja in ohranjanje čustvene povezanosti. V vzgoji je potrebna doslednost, ne pa togost. Najpomembnejše je otroka uzreti takšnega kot je. Samospoštovanje se razvija v odnosu, celo življenje in nas ščiti pred travmami. Pomanjkanje samospoštovanja prinaša bolečine ljudem in njihovim razmerjem. Povzroča ogromno odvisnosti, občutkov krivde in slabe vesti.
Šol. l. 2021-22 / 2. predavanje: KAJ LAHKO NAREDIM, DA BO MOJ OTROK BOLJ ODPOREN, PROŽEN IN TRDOŽIV?
Predavateljica: mag. Darja Barborič Vesel
Prožnost ali rezilentnost je mehanizem, ki omogoča, da se otrok, mladostnik, odrasli znajde in “preživi” v vsakokratnih in raznovrstnih situacijah, kakršne prinaša življenje. Nekateri ljudje se že rodijo z visoko stopnjo prožnosti in prilagodljivosti, spet drugi, prejkone večina, pa se prek vzgoje in osebnostne rasti učimo, kako razumeti in sprejeti različne življenjske situacije ter kako v različnih okoliščinah ravnati in se odzivati. Tako bolj prožni otroci znajo najti prijatelje, ki jih sprejemajo in so do njih spoštljivi. To so otroci, ki se ne odzivajo kot žrtev niti v situacijah, ko se drugi spravljajo nanje. Otroci, ki iščejo iskati različne načine, kako biti v šoli uspešni – in obenem uspevati. To so otroci, ki utegnejo doživeti ločitev staršev, nemara celo grdo, vendar jim to ne vzame veselja do življenja, niti ne zapadejo v dolgotrajno samodestruktivno vedenje. Rezilentni in prožni ljudje niso neobčutljivi, temveč so zmožni živeti in preživeti s svojimi občutljivostmi.
Prožnost sestoji iz samospoštovanja in trdoživosti; iz zmožnosti prenesti težave in neugodne situacije, se iz njih kaj naučiti in najti pot, ki omogoča nadaljnjo življenjsko radost in smisel. Prožni otroci redkeje ali sploh ne zapadejo v zasvojenost od alkohola in/ali ostalih drog; tudi v primerih, ko se znajdejo v stiski zaradi spletnega nasilja uspejo poiskati pomoč in ponovno vzpostaviti osebne meje. Prožni posamezniki tudi mnogo bolje prenesejo postavljanje meja s strani drugih ljudi in le-tega ne dojemajo kot zavrnitev, temveč kot prikaz različnih videnj, doživljanja, perspektiv. Prožni otroci so bolj kot k iskanju različnosti nagnjeni k iskanju podobnosti – k iskanju vsega, kar nas lahko povezuje.
Razvoj prožnosti kot osebnostne lastnosti ali kot veščine oz. kompetence omogočimo odrasli, starši, vzgojitelji in učitelji, ki smo otroke zmožni prepoznati in sprejeti v vseh njihovih posebnostih, ki spoštujemo njihovo integriteto ter jih hkrati vodimo in prevzemamo odgovornost za odnos z njimi. Jih sprejemamo kot dragocena bitja in jasno sporočamo, kaj pričakujemo od njih, ter pri tem tudi vztrajamo; ki premoremo do otrok empatijo in smo hkrati tudi zahtevni. Zahtevnost za otroka pomeni tudi to, da zaupamo vanj in v njegove zmožnosti; lahko pa tudi močno prizadene njegovo integriteto, če ne vključuje tudi empatije in prevzemanja odgovornosti. Gre za vzgojni proces, ki morda ni enostaven – ki ni zbirka obrazcev in receptov – je pa vsakokratno srečevanje človeških bitij. Hkrati je to proces, ki tako otroku kot odraslemu omogoča občutek, da sta oba spoštovana in dragocena drug za drugega. Prožnost je odgovor na toksični individualizem, saj nam omogoča ohraniti integriteto in hkrati ostati povezan z drugimi.